Tuulilasin kalibrointi turvallisuuden varmistamiseksi
Auton tuulilasiin integroidut ADAS-järjestelmät (advanced driver assistance systems), kuten vakionopeudensäädin ja kaista-avustin, parantavat ajoturvallisuutta hyödyntämällä kehittynyttä tunnistinteknologiaa. Jotta nämä järjestelmät toimivat oikein, niiden tunnistimet on kalibroitava erityisesti tuulilasinvaihdon jälkeen, sillä vain oikein kalibroidut ADAS-järjestelmät toimivat turvallisesti.
InCarin asiantuntevat ammattilaiset varmistavat, että autosi tuulilasin järjestelmät toimivat tarkasti ja luotettavasti ja että tuulilasin kalibrointi tehdään oikein. Kalibrointi tehdään aina tuulilasin vaihdon yhteydessä. Saat tehdystä kalibroinnista kalibrointitodistuksen.
Tuulilasin ADAS-järjestelmät auton tukena
Kuljettajan tukijärjestelmiä kutsutaan ADAS-järjestelmiksi (Advanced Driver-Assistance Systems). ADAS-järjestelmien tekniikka perustuu eri puolilla autoa sijaitsevien tunnistimien käyttöön. Tunnistimien tuottamien tietojen avulla tuotetaan järjestelmälle tietoa mm. auton ympäristöstä, ajoneuvon kulkusuunnasta sekä kuljettajan toiminnasta. Yleisimpiä käytössä olevia järjestelmiä ovat vakionopeudensäädin, kaista-avustin ja kaistallapitoavustin, sekä autonominen hätäjarrutus ja kuolleen kulman avustin.
Moderni tunnistintekniikka jakaantuu kamera-, tutka-, ultraääni-, infrapuna- sekä laserjärjestelmiin. Kehittynytkin kuljettajaa avustava järjestelmä on hyödytön, jos tunnistimet eivät ole oikeissa säädöissään ja oikein kalibroitu. Kalibrointi tarkoittaa prosessia, jossa mittauslaitteen tarkkuus tai luotettavuus varmistetaan vertaamalla sen mittaustuloksia tunnettuun standardiin tai viitearvoon. Kalibroinnin avulla voidaan säätää laitetta niin, että sen mittaustulokset ovat mahdollisimman tarkkoja ja luotettavia.
Järjestelmien määrän lisääntyminen on johtanut siihen, että esimerkiksi InCarilla tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroidaan joka toinen auto, ja pääkaupunkiseudulla jopa 7 autoa kymmenestä. Määrät ovat tasaisessa kasvussa.
ADAS-järjestelmän kalibrointi
Tuulilasin ADAS-järjestelmän (Advanced Driver-Assistance Systems) tarkka kalibrointi on elintärkeää auton turvallisuuden takaamiseksi. Väärin kalibroitu järjestelmä voi heikentää auton ajoturvallisuutta, joten ammattilaisen suorittama kalibrointi on ensiarvoisen tärkeää.
Vain oikein kalibroitu ADAS-järjestelmä toimii turvallisesti. InCarin asiantuntevat ammattilaiset huolehtivat siitä, että tuulilasin kalibrointi tehdään oikein. Verkkosivuiltamme voit varata ajan, jolloin ADAS-järjestelmän kalibrointi sujuu vaivattomasti.
Miten kalibrointi tehdään?
Tuulilasiin integroidun ADAS- järjestelmän kalibrointi suoritetaan auton valmistajan määritysten mukaisesti joko ajamalla (dynaaminen kalibrointi) tai vaihtoehtoisesti kohdennustaulujen avulla korjaamolla (staattinen kalibrointi).
InCarin maailmanlaajuinen yhteistyöverkosto
InCarin panostus lasipalvelun kehittämiseen, niin koulutuksen kuin teknisenkin valmiuden osalta, on johtanut siihen, että meillä on maan kattavin lasipalveluverkosto. Kalibrointivalmius löytyy nyt kaikilta InCarin operoimilta paikkakunnilta.
Teemme tiivistä yhteistyötä Robert Boschin, Hella-Gutmannin sekä Saint-Gobainin kanssa, jotta pystyisimme jatkossakin tuottamaan asiantuntevaa palvelua niin uusien kuin vanhempienkin autojen omistajille. Oma tekninen tukiverkosto on erittäin tärkeässä roolissa, jotta voimme selvittää ongelmatapaukset ja jakaa työohjeita haastavimpien merkkien osalta koko korjaamoverkostollemme.
ADAS-tekniikka tulevaisuudessa
Järjestelmät kehittyvät ja uusia ratkaisumalleja kehitetään jatkuvasti. Autonominen ajaminen tekee tuloaan eri maissa eri tahtiin. EU-komission ja Saksan Liikenneturvallisuusneuvoston (DVR) tukema ”Vision Zero” projektin tavoitteena on edistää liikenne- ja ajoturvallisuutta. Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että vuonna 2050 Euroopan maanteillä ei enää tapahtuisi kuolemaan johtavia onnettomuuksia.
Meillä tämä kehitys näkyy tällä hetkellä esimerkiksi siinä, että mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä kaistallapitoavustimella varustettu auto osaa itsenäisesti kuljettaa autoa ilman että kuljettaja osallistuu ajamiseen lainkaan. Tosin tällainen ajo on rajoitettu muutaman kymmenen sekunnin ajoon, jonka jälkeen kuljettajan on otettava jälleen auton käyttö hallintaansa.
Yhdysvalloissa käytännön malleissa ollaan asiassa pidemmällä. Autonomisen ajamisen luokitus määritellään ns. SAE (Society of Automotive Engineers) -asteikolla 0-5. Yhdysvalloissa tietyissä osavaltioissa ollaan tasolla 4, joka tarkoittaa ajoneuvoa jossa ei enää tarvitse olla kuljettajaa lainkaan. Ratti ja polkimet autosta tosin vielä löytyvät. Meillä Euroopassa päästään vähitellen rajoitetusti tasolle 3.
InCar ja tekniikka Suomessa
Vaikka Suomessa autokanta uusiutuu hitaasti, lasitekniikan kehitys ja kalibrointien tarve jatkavat kuitenkin väkevää kasvuaan tulevaisuudessa. Meidän tehtävämme InCarilla on jatkossakin olla alalla eturintamassa ja edelleen vahvistaa osaamistamme sekä palvelun tarjontaa. Kannamme samalla vastuun tästä tärkeästä työstä, sillä vain oikein kalibroitu lasi toimii turvallisesti. Tästä esimerkkinä jaamme kaikille lasiasiakkaillemme kalibrointitodistuksen. Siksi me InCarilla olemmekin erityisen ylpeitä osaamisestamme ja vastuullisesta toiminnastamme.
Suomen vaivattomin vauriokorjaamo ja lasipalvelu
Olemme Suomen johtava lasipalveluiden tarjoaja, ja korjaamomme asiantuntijat palvelevat kaikissa autojen tuulilasi- ja vauriokorjaustehtävissä. InCar palvelee valtakunnallisesti ympäri Suomen.
Tuulilasin vaihto
Kiveniskemän korjaus
Tuulilasiin integroitujen kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointi
Auton muiden lasipintojen korjaukset ja vaihdot
30 000
lasipalveluasiakasta
60
toimipistettä ympäri Suomen
91,1
lasipalveluiden NPS (2024)